Idrott och hälsa

För en kommun i rörelse

Alla ska kunna motionera och idrotta, för att ha roligt och må bra. Det ska gälla oavsett var du kommer ifrån och hur mycket pengar du har. I Lerum ska alla kunna motionera och idrotta utifrån sina egna förutsättningar.

Idrott, lek och rörelse är viktigt för alla, inte bara för dem som vill och kan elitsatsa. Du ska kunna motionera och idrotta i Lerums kommun, både för att ha roligt och må bra. Idrottsrörelsen bör erbjuda verksamhet också för dem som inte vill tävla. Det är även viktigt att idrottsanläggningar anpassas för personer med funktionsnedsättningar så att alla kan vara en del av idrotten – både som publik och som aktiva.

Lerum är en hästtät kommun, här finns många ryttare. Därför vill vi möjliggöra för fler hästsportanläggningar. Vi vill först börja med en terrängbana på Nääs, som alla ryttare kan använda sig av. Vi äter sämre och rör oss mindre och livsstilssjukdomarna ökar. Det är mycket oroande både ur ett folkhälsoperspektiv och för den enskilde individen. Vi måste kraftsamla för att ge alla möjligheter att röra på sig och idrotta, oavsett bakgrund eller hur mycket pengar man har. Elever som idrottar presterar också generellt bättre i teoretiska ämnen än de som inte motionerar. Därför vill vi uppmuntra skolorna i kommunen att öka antalet idrottstimmar.

Idag finns ett stort intresse för att träningssimma i öppet vatten och även att bada året om, därför vill vi se ett kallbadhus i varje kommundel.För att främja ett jämställt föreningsbidrag föreslår vi att varje barn i kommunen får en individuell fritidspeng som kan läggas på valfri aktivitet. Den kan även läggas på utrustning, t.ex. en cykel eller skateboard.

Vårt fina vattenpalats är i stort behov av renovering. Dock så finns även ett behov för en ordentlig motionssimanläggning, därför föreslår Liberalerna att Vattenpalatset renoveras och att en ny motionssimanläggning byggs.